Dostosowanie KSRG Lubelskie. PSP zamawia samochody ze sprzętem do usuwania wiatrołomów skutków rozlewisk powodziowych
Jeszcze w tym roku do jednostek PSP województwa lubelskiego ma trafić partia nowych samochodów ratowniczo-gaśniczych. Zakup 15 GCBA (z opcją na 2 kolejne) i 1 GBA realizuje miejscowa Komenda Wojewódzka PSP, w ramach projektu unijnego. Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 28,8 mln złotych.
W środę (28.08) Komenda Wojewódzka PSP w Lublinie ogłosiła zamówienie na dostawę 15 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz 1 średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wyposażonych w moduł sprzętu do usuwania wiatrołomów oraz skutków rozlewisk powodziowych. Dodatkowo zamawiający zastrzegł sobie możliwość skorzystania z prawa opcji na dostawę dodatkowych 2 samochodów GCBA. Samochody mają trafić do wybranych jednostek Państwowej Straży Pożarnej z terenu województwa lubelskiego.
Zamówienie podzielono na pięć części, dla każdej z nich opracowano odrębne opisy przedmiotu zamówienia.
Część I – Dostawa 4 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych wyposażonych w moduł sprzętu do usuwania wiatrołomów oraz skutków rozlewisk powodziowych wraz z prawem opcji dostawy 1 samochodu;
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, w tej części lubelska PSP zamawia cztery samochody typoszeregu GCBA 4/24 z opcją dostawy dodatkowego pojazdu. Pojazdy te miałyby być wykonane na podwoziach uterenowionych z silnikiem o mocy min. 235kW i kabiną dla sześciu osób. Pojazdy mają być wyposażone m.in. w zbiornik na wodę o poj. min. 5 tys. litrów, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności min. 10% pojemności zbiornika wody oraz autopompę dwuzakresową (wydajność min. 3 tys. l/min przy ciśnieniu 0,8 MPa i 400 l/min. przy ciśnieniu 4 MPa). Na stałym wyposażeniu tych wozów mają się również znaleźć: minimum jedna linia gaśnicza szybkiego natarcia na zwijadle, dachowe działko wodno-pianowe DWP 16/24/32, a także instalacja zraszaczy podwoziowych, maszt teleskopowy z najaśnicami i wciągarka elektryczna z siłą uciągu min. 8 ton.
Dodatkowe wyposażenie stanowią przede wszystkim:
- zestaw do ograniczania rozlewisk powodziowych, w którego skład wchodzą zapora sorpcyjna przeciwolejowa z pięciu odcinków o średnicy min. 10 cm i długości 3 m., motopompa pływająca, dwa odcinki tłoczne W-75 oraz linki gospodarcze,
- zestaw do usuwania wiatrołomów z pilarką spalinową jednoręczną, siekierą oraz spodniami pilarza i pozostałym osprzętem.
Pozostałe uzbrojenie zgodne ze standardem typoszeregu GCBA 4/24 dostarczy zamawiający.
Samochody z tej części mają trafić do KM PSP Biała Podlaska, KP PSP Krasnystaw, KP PSP Lubartów, KP PSP Ryki, JRG 2 KM PSP Lublin (samochód z opcji).
Część II – Dostawa 3 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych wyposażonych w moduł sprzętu do usuwania wiatrołomów oraz skutków rozlewisk powodziowych powodziowych wraz z prawem opcji dostawy 1 samochodu;
Najistotniejsze minimalne parametry samochodów z tej części są identyczne jak w części pierwszej. Ich użytkownikami mają być: KP PSP Biłgoraj, KP PSP Łęczna, KP PSP Opole Lubelskie. Samochód będący przedmiotem prawa opcji miałby trafić do Ośrodka Szkolenia KW PSP Lublin.
Część III – Dostawa 5 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych wyposażonych w moduł sprzętu do usuwania wiatrołomów oraz skutków rozlewisk powodziowych;
Według OPZ dla tej części zamówienie obejmuje dostawę samochodów typoszeregu GCBA 4/24, które również mają być wykonane na podwoziach uterenowionych (4×4) z silnikiem o mocy min. 235 kW i kabiną dla sześciu osób. W odróżnieniu od pojazdów z poprzednich części powinny jednak posiadać zbiornik wodny o pojemności min. 6 tys. litrów, zbiornik na środek pianotwórczy pojemności min. 10% pojemności zbiornika wody oraz autopompę dwuzakresową (wydajność min. 3 tys. l/min przy ciśnieniu 0,8 MPa i 400 l/min. przy ciśnieniu 4 MPa). Sprzęt ten ma być umieszczony w zabudowie wykonanej z materiałów odpornych na korozję z trzema skrytkami sprzętowymi po bokach. Pozostałe elementy stałego wyposażenia to minimum jedna linia gaśnicza szybkiego natarcia na zwijadle, dachowe działko wodno-pianowe DWP 16/24/32, a także instalacja zraszaczy podwoziowych, maszt teleskopowy z najaśnicami i wciągarka elektryczna z siłą uciągu min. 8 ton.
Razem z pojazdami dostarczone będą również identyczne zestawy do ograniczania rozlewisk powodziowych, a także usuwania wiatrołomów. Zgodnie z planem użytkownikami tych pojazdów mają być: KP PSP Hrubieszów, KP PSP Kraśnik, KM PSP Lublin (JRG Bychawa), KP PSP Radzyń Podlaski, KP PSP Tomaszów Lubelski.
Część IV – Dostawa 3 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych wyposażonych w moduł sprzętu do usuwania wiatrołomów oraz skutków rozlewisk powodziowych;
Ta część obejmuje dostawę zdecydowanie największych pojazdów – typoszeregu GCBA 11/60. W tym przypadku pod zabudowę miałyby być wykorzystane podwozia uterenowione (6×6) z kabiną dla trzech osób i silnikiem o mocy minimum 235 kW. W zabudowie posiadającej pięć skrytek sprzętowych (po dwie boczne i tylna) umieszczone mają być zbiorniki na wodę (min. 9 tys. litrów) oraz na środek pianotwórczy (o pojemności min. 10% pojemności zbiornika na wodę), a także autopompa o wydajności nominalnej 4800 l/min. Zamawiający nie precyzuje czy ma to być autopompa jedno- czy dwuzakresowa. Na wyposażeniu tych pojazdów mają się również znaleźć: działko wodno-pianowe klasy DWP 24/32, linia gaśnicza szybkiego natarcia z sześćdziesięciometrowym wężem na zwijadle, instalacja zraszaczy podwoziowych, a także maszt oświetleniowy i kącik czystości. Tak jak w poprzednich pojazdach samochody te będą wyposażone też w zestawy do ograniczania rozlewisk i usuwania wiatrołomów o identycznych parametrach. Pozostałe uzbrojenie zgodne z normatywem GCBA 11/60 zostanie dostarczone przez zamawiającego.
Według rozdzielnikiem samochody mają być użytkowane w jednostkach Komend PSP w Chełmie, Zamościu i Parczewie.
Część V – Dostawa 1 średniego samochodu ratowniczo – gaśniczego;
W tej części zamówienia dostarczony ma być jeden samochód typoszeregu GBA 2/16, który zostanie wykonany na podwoziu z napędem terenowym (4×4) z silnikiem o mocy min. 210 kW i czterodrzwiową kabiną dla sześciu osób. Samochód ten ma być wyposażony w zbiorniki na wodę o pojemności min. 3 tys. litrów i na środek pianotwórczy, którego pojemność nie może być mniejsza jak 10% pojemności zbiornika na wodę. Wóz powinien być też wyposażony w dwuzakresową autopompę o wydajności 2400 l/min przy ciśnieniu 8 bar i 250 l/min przy ciśnieniu 40 bar.
Na stałe mają być również zamontowane standardowe już elementy wyposażenia takie jak: maszt oświetleniowy, linia szybkiego natarcia, instalacja zraszaczowa, wciągarka elektryczna o uciągu min. 8 ton oraz kącik sanitarny. Razem z samochodem dostarczone ma być działko wodno-pianowe o wydajności 800 l/min, a także zestaw pilarski. W skład tego zestawu wejdą m.in. dwie pilarki do drewna z silnikami o mocy min. 2,4 kW, kliny do obalania drzew i siekiery oraz dwa komplety ochronne z hełmami z nausznikami, skórzanymi rękawicami i nogawkami pilarskimi. W opisie wymieniono również po dwie sztuki odcinków tłocznych W-75 i W-52, prądownic wodnych Turbo i prądownic pianowych oraz pompę pływającą o wydajności 1200 l/min. Również w tym przypadku pozostałe uzbrojenie pojazdu zostanie dostarczone przez zamawiającego. Ten pojazd ma trafić na stan Komendy Powiatowej PSP w Janowie Lubelskim.
Firmy zainteresowane realizacją zamówień mają czas do 27 września na złożenie swoich ofert. Tego samego dnia ma nastąpić ich otwarcie. Szacunkowa wartość całego zamówienia to kwota nieco ponad 28,8 mln złotych brutto. Samochody mają być dostarczone tuż przed końcem listopada bieżącego roku. Zadanie realizowane jest w ramach projektu Dostosowanie Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego na terenie województwa lubelskiego do zmian klimatycznych, zmian w środowisku naturalnym oraz zagrożeń cywilizacyjnych dofinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027.