MobiLab i nowy SLRr trafiły do SGRChem-Eko leżajskiej PSP

Na wyposażenie Komendy Powiatowej PSP w Leżajsku trafiły w ostatnim czasie dwa nowe samochody specjalne. Jednym z nich jest średni samochód rozpoznania chemicznego MobiLab na podwoziu SCANIA G410. Drugie auto to lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy marki Ford Ranger.

Samochód MobiLab to mobilne laboratorium przeznaczone do sprawniejszego rozpoznawania i likwidowania zagrożeń z zakresu CBRN-E. Samochód jest przeznaczony dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Leżajsk”, która funkcjonuje na bazie jednostek PSP w Leżajsku i Nowej Sarzynie. W tworzenie specyfikacji technicznej tego pojazdu swój wkład wnieśli również leżajscy strażacy. Ich doświadczenie i wiedza pozwoliły stworzyć koncepcję zabudowy i wyposażenia pojazdu. Zabudowę samochodu wykonała Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z Bielska-Białej.

Pod zabudowę posłużyło dwuosiowe podwozie marki SCANIA G 410 B4x2NB, wyposażone w silnik o mocy 410 KM, i automatyczną skrzynię biegów. Samochód posiada jednomodułową kabinę dla dwóch osób, wyposażoną w niezależne ogrzewanie oraz klimatyzację. Zabudowę wykonano z aluminium i materiałów kompozytowych. Jej wnętrze stanowią trzy niezależne od siebie przedziały:

  • A (techniczny/załogowo-analityczny, czysty), w którym możliwa będzie realizacja zadań sztabowych, obsługa wszystkich systemów, instalacji i urządzeń zamontowanych w samochodzie. W przedziale zamontowane są dwa fotele pozwalające na przewóz załogi oraz pracę w trakcie postoju. Ponadto jest on wyposażony m.in. w: dyspozytorskie stacje komputerowe, panele wizualizująco-sterujące, systemy łączności, monitoringu skażeń czy też stację meteorologiczną. Znalazły się tam także przenośne tablety oraz radiotelefony nasobne;
  • B (analityczny/laboratoryjny, brudny), w którym możliwe jest przygotowanie i obróbka dostarczonych próbek, przeprowadzanie analiz chemicznych, detekcji oraz wstępnej identyfikacji próbek. W tej części zabudowy znajduje się m.in. dygestorium służące do przygotowywania próbek z wyciągiem wywiewnym załączającym się automatycznie lub ręcznie przez operatora. Dostęp do niego możliwy jest również z zewnątrz. Znajduje się tutaj także stanowisko komputerowe umożliwiające sterowanie urządzeniami pomiarowymi oraz zbieranie danych. W przedziale znajdują się takie specjalistyczne urządzenia jak: przewoźny chromatograf gazowo-masowy (GC/MS), spektrometr fluorescencji rentgenowskiej z dyspersją energii EDXRF z detektorem SDD, przenośny spektrometr ramanowski oraz spektrofotometr UV-VIS, bioluminometr, wytrząsarka i wirówka laboratoryjna;
  • C (sprzętowy), który jest zlokalizowany w tylnej części samochodu. Służy do bezpiecznego przewozu sprzętu i wyposażenia m.in.: ubrań gazoszczelnych, aparatów powietrznych, butli do aparatów powietrznych, detektorów, eksplozymetru, dozymetrów, drona, mobilnego robota itp. Dostęp do niego zapewnia opuszczana hydraulicznie winda załadowcza. W przedziale zastosowano  system wysuwanych półek, na których umieszczony i przewożony jest specjalistyczny sprzęt ochronny, pomiarowy oraz ratowniczy. Przedział wyposażony jest dodatkowo w czujniki otwarcia/niedomknięcia windy z wizualizacją w przedziale kabiny i przedziale technicznym.

Dach zabudowy pełni również funkcję podestu roboczego. Wejście zapewnia aluminiowa drabinka. Na dachu znajdują się cztery skrzynie aluminiowe na sprzęt. Nad przedziałem A znajduje się wysuwany pneumatycznie maszt antenowy. Osadzono na nim kamerę monitoringu wizyjnego PTZ, a także anteny: bazową, samochodową i GSM). W samochodzie zaplanowano również przestrzeń, w której zamontowany został spektrometr typu RAPID pozwalający wykrywać i analizować obłoki związków chemicznych w otoczeniu o promieniu do 5 km.

Wartość tego pojazdu wraz z wyposażeniem wyniosła nieco ponad 5 mln złotych. Samochód zakupiła Komenda Wojewódzka PSP w Rzeszowie, w ramach projektu Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy Ford Ranger.

Drugim pojazdem jest samochód rozpoznawczo-ratowniczy marki Ford Ranger. Auto trafiło na wyposażenie JRG w Nowej Sarzynie. Funkcją tego samochodu jest umożliwienie szybkiego dotarcia na miejsce akcji dowódcy i ratowników ze sprzętem niezbędnym do przeprowadzenia wstępnego rozpoznania, a także efektywnego przekazywania informacji. Auto posiada 5-osobową kabinę i część ładunkową zamykaną zwijaną roletą. Samochód wyposażono w 4 zestawy środków łączności oraz skrzynię dowodzenia, w której przewożony ma być sprzęt dla SGRChem-Eko „Leżajsk”. Samochód posiada napęd 4×4 z blokadą mechanizmu różnicowego, co pozwala na poruszanie się nim również w trudnych warunkach terenowych. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 210 KM i momencie obrotowym 500 Nm, posiada 10-stopniową automatyczną skrzynia biegów

buy doxycycline online”>

xt-align: justify;”>Zakup samochodu zrealizowano w ramach projektu pn.: Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Jego zakup wyniósł 300 tys. zł.

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Leżajsk” jest jedną z czołowych grup w kraju. Dzięki nowym pojazdom i ich wyposażeniu znacznie wzrosną możliwości działania grupy, w szczególności w zakresie rozpoznania chemicznego i specjalnego. Oba pojazdy zostały już włączone na podział bojowy jednostek.

Zdjęcia: bryg. Wojciech Długosz, st. str. Piotr Rybak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Translate »