Parlamentarny zespół ds. trzeciego sygnału wznowił prace [RETRANSMISJA]

W czwartek odbyło się trzecie posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych. Uczestniczyli w nim przedstawiciele resortów, urzędów centralnych i służb, którzy wyrazili swoje stanowiska i uwagi, dotyczące nowatorskiego projektu.

Za nami trzecie posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych. W posiedzeniu, które odbyło się online w czwartkowe (13.05) przedpołudnie uczestniczyli przedstawiciele resortów spraw wewnętrznych i administracji oraz zdrowia. Obecni byli również przedstawiciele Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Urzędu Transportu Kolejowego, a także kolei państwowych, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej oraz autorzy projektu urządzenia emitującego sygnał radiowy. Członek zespołu autorów urządzenia, Piotr Rek przedstawił na wstępie zasadność, cel wprowadzenia i zasadę działania trzeciego sygnału. Jak akcentowali pomysłodawcy, jest to unikatowy w skali świata projekt. Przy czym, już wcześniej pojawiały się na świecie podobne pomysły, ale oparte na nieco innych technologiach, które ostatecznie nie przyjęły się.

Wszyscy uczestnicy pozytywnie wyrażali się o samym pomyśle wprowadzenia tego rodzaju urządzeń do pojazdów uprzywilejowanych. W toku dyskusji uczestnicy zgłosili jednak szereg uwag i wątpliwości. Dotyczyły one np. zakłócania domowych odbiorników radiowych, czy też systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i lotniczym. Jeden z pomysłodawców, Dariusz Wojcieszak przyznał, że urządzenie będzie emitowało sygnał radiowy odbierany, także przez wszystkie odbiorniki radiowe działające w paśmie FM, przy czym nie powinno to stanowić poważniejszych niedogodności dla słuchaczy. Z kolei Piotr Rek zapewniał, że nie ma możliwości aby urządzenie takie zakłócało działanie systemów działających na pasmach innych niż FM dostępny dla stacji radiowych. Poniżej pełna retransmisja z posiedzenia.

Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych powstał na przełomie stycznia i lutego 2020 roku. W jego skład wchodzi dwanaścioro parlamentarzystów klubów PiS, Koalicji Polskiej i Lewicy. Celem prac Zespołu jest opracowanie projektu ustawy, który umożliwi montowanie w pojazdach uprzywilejowanych, urządzeń emitujących sygnał radiowy, ostrzegający o zbliżaniu się takich samochodów i odpowiednio wczesną reakcję innych uczestników ruchu. Projekt skierowany jest, przede wszystkim do służb ratowniczych, jednak zainteresowanie jego wprowadzeniem wyrażają również kolejarze.

Prototyp urządzenia został opracowany już kilka lat temu w środowisku poznańskich strażaków. Póki co nie mógł być jednak wprowadzony ze względu na obowiązujące przepisy prawne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »