Gdańsk. Pożar elektrycznego mustanga
Strażacy z KM PSP Gdańsk walczyli w niedzielne popołudnie z pożarem auta elektrycznego. Do zdarzenia doszło na terenie jednej ze stacji paliw, gdzie zapaliło się auto marki Ford Mustang Mach-E 4x. Akcja gaśnicza trwała kilka godzin, a uczestniczyło w niej 5 zastępów ratowniczo-gaśniczych PSP.
Gdańsk. W niedzielę (28.05) tuż po godzinie 16:00 strażacy z Gdańska odebrali zgłoszenie o pożarze auta elektrycznego. Auto znajdowało się na terenie stacji pali przy alei Hallera. Na miejsce skierowano zastępy z jednostek ratowniczo-gaśniczych nr 1 i 4 Komendy Miejskiej PSP w Gdańsku oraz oficera operacyjnego miasta.
Jak się okazało pożar powstał i rozwijał się w obrębie baterii pojazdu. Kierowca zdołał samodzielnie opuścić pojazd. Stację paliw zamknięto na czas akcji gaśniczej, a także wyznaczono strefę niebezpieczną. Strażacy ugasili pożar podając kilka prądów wody. Następnie przystąpili do intensywnego chłodzenia baterii, również używając prądów wody.
Po ok. 1,5 godziny podawania wody zweryfikowano temperaturę obudowy baterii nie stwierdzając podwyższonych wartości. Działania zabezpieczające i kontrolę prowadzono kolejne 3 godziny – przekazała gdańska PSP.
Przez cały czas działań zabezpieczano również teren stacji paliw. Po zakończeniu chłodzenia pojazd został przemieszczony na rolkach w bezpieczne miejsce, poza obrębem stacji paliw.
Pożary aut z napędem elektrycznym to wciąż rzadkość w naszym kraju. Stąd też co jakiś czas elektryzuje opinię publiczną i środowisko pożarnicze. Pojawiają się też, w pełni zasadne, pytania o przygotowanie strażaków do działań tego typu.
Tymczasem tuż przed weekendem, bo 25 maja br. Komendant Główny PSP zatwierdził nowe Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym i hybrydowym. Dokument wypracował zespół zadaniowy powołany przez Komendanta Głównego PSP. Zastąpił on obowiązujący dotychczas dokument wydany w 2020 roku.
Jak przekazała w komunikacie Komenda Główna PSP:
Główne zmiany jakie zostały ujęte w obecnych Zasadach w stosunku do dokumentu z roku 2020 to:
- rozszerzenie zasad o pojazdy hybrydowe czyli kombinację napędu elektrycznego i spalinowego,
- rozszerzenie zasad o pojazdy inne niż osobowe – liczba pojazdów o napędzie elektrycznym poruszających się po drogach rośnie w dużym tempie, tym samym zwiększa się ilość pojazdów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów o napędzie elektrycznym,
- podkreślenie ważności odpowiedniego rozpoznania i korzystania z kart ratowniczych pojazdów,
- wymienienie najnowszych rozwiązań stosowanych przez producentów, które mają ułatwić prowadzenie działań i rozpoznanie samochodu,
- określenie sytuacji oraz temperatur kwalifikujących do podjęcia decyzji o konieczności chłodzenia akumulatora, w tym również czasów oraz interwałów chłodzenia,
- zwrócenie uwagi na zagrożenie związane z wydzielaniem się gazów palnych i toksycznych podczas rozkładu termicznego akumulatora, a tym samym konieczności stosowania środków ochrony indywidualnej, czujników wielogazowych oraz konieczności podejścia do działań „z wiatrem w plecy” lub z wytworzonym strumieniem powietrza z wentylatora oddymiającego,
- zwrócenie uwagi na odpowiednie środki gaśnicze oraz sposób ich podawania,
- opisanie sposobów ewentualnego wykorzystania kontenera w celu zatopienia samochodu elektrycznego,
- podkreślenie zakazu ingerencji (cięcie, zgniatanie, otwieranie) w akumulatory, przewody i pozostały osprzęt wysokiego napięcia,
- rozszerzenie katalogu czynności i informacji niezbędnych do zawarcia podczas przekazania miejsca.
Priorytetem przyświecającym pracom zespołu było bezpieczeństwo prowadzonych działań, ich skuteczność oraz zwiększenie wiedzy strażaków w tym zakresie.
Zasady_sam_elektryczne_i_hybrydowe_maj_2023
Fotografia nagłówkowa: KM PSP Gdańsk